
Mitä on franchising?
Franchising on liiketoimintamalli, jossa itsenäinen yrittäjä (franchising -ottaja) ostaa oikeuden käyttää toisen yrityksen (franchising -antaja) tunnettua tuotemerkkiä, liiketoimintakonseptia ja operatiivisia menetelmiä. Tässä mallissa franchising -antaja luovuttaa franchising -ottajalle käyttöoikeuden omaan liiketoimintakonseptiinsa tietyllä alueella ja määritellyn ajan.
Tässä on joitain franchisingin keskeisiä piirteitä:
- Valmis liiketoimintamalli:
- Franchising -ottaja saa käyttöönsä testatun ja toimivan liiketoimintakonseptin, joka sisältää kaikki tarvittavat elementit menestyksekkään yrityksen pyörittämiseen.
- Tunnettu brändi:
- Franchising -ottaja hyötyy tunnetusta ja vakiintuneesta tuotemerkistä, mikä helpottaa asiakkaiden houkuttelemista.
- Koulutus ja tuki:
- Franchising -antaja tarjoaa yleensä kattavan koulutuksen ja jatkuvaa tukea franchising -ottajalle, mikä auttaa tätä menestymään.
- Sopimus:
- Franchising -suhde perustuu sopimukseen, jossa määritellään molempien osapuolten oikeudet ja velvollisuudet.
Franchising -mallissa on hyötyjä sekä franchising -antajalle että -ottajalle. Antaja voi laajentaa liiketoimintaansa ilman suuria pääomasijoituksia, kun taas ottaja saa käyttöönsä valmiin ja testatun liiketoimintakonseptin.
Franchising on siis kahden yrityksen välinen yhteistyömalli.
GROOM
GROOM Parturit on miesten hiuksiin ja partoihin erikoistunut parturiketju, joka tarjoaa asiakkailleen erinomaista palvelua, tietoa, elämyksiä ja tietysti miehekkäitä leikkauksia ja parranajoja rennolla asenteella.
Olemme suomalainen perheyritys – Sami Heino perusti GROOM Parturit vuonna 2005, jolloin aukesi ensimmäinen liikkeemme Helsingin Kamppiin, GROOM Classic.
Joukkoomme mahtuu tänä päivänä jo lähes 100 huipputyyppiä, 27 parturiliikkeessä pääkaupunkiseudulla, Lohjalla, Järvenpäässä, Turussa, Hämeenlinnassa sekä Tampereella. Tavoitteenamme on valloittaa koko Suomi yksi liike kerrallaan.
Mistä kaikki sai alkunsa?
Miksi franchising -parturiliike?
- Kasvava markkina ja vakaa kysyntä: miesten komeus-palvelut ovat kasvaneet kovaa vauhtia viime vuosina. Miehet ovat entistä tietoisempia tyylistään ja panostavat säännölliseen parturikäyntiin ja laadukkaisiin tuotteisiin. Asiakkaamme vierailevat parturissa n. 4-6 viikon välein.
- Rennot ja sitoutuneet asiakkaat: liikkeissämme vallitsee leppoisa ja sosiaalinen tunnelma – hyvää musiikkia, kahvia ja keskustelua. Tutkimusten mukaan, miehet pysyvät uskollisina parturilleen keskimäärin jopa 12 vuotta.
- Suoraviivaiset palvelut johon erikoistua: tarjoamme asiakkaillemme laadukkaita hiustenleikkauksia ja partapalveluita. Jos pidät tarkkuudesta ja siisteistä linjoista, parturointi on sinulle täydellinen valinta.
- Jokainen työpäivä tarjoaa lukuisia mielenkiintoisia asiakaskohtaamisia: parturityössä vauhti on reipas, ja päivän aikana palvellaan useita asiakkaita. Suosituin palvelumme on 30 minuutin Basic-hiustenleikkaus.
- Parturointi trendaa! Yhä useampi nuori innostuu alasta jo varhain ja harjoittelee hiusten leikkaamista kotona ystävilleen. Sosiaalinen media inspiroi kokeilemaan erilaisia tekniikoita, ja parturoinnista onkin tullut monelle sekä harrastus että tapa ilmaista luovuutta. Tämä kiinnostus näkyy myös alan koulutuksissa ja työpaikoilla.
Mitä tarjoamme franchising -yrittäjälle?
- Kattavan perehdytyksen: tarjoamme kattavan perehdytyskoulutuksen yrittäjälle ja autamme alkuun mm. liikepaikan etsinnässä ja valinnassa.
- Vahvan brändin, joka on suunniteltu miehille: GROOM on tunnettu brändi, joka on palvellut asiakkaita jo 20 vuoden ajan. Vahva brändi luo vakaan pohjan yritystoiminnalle.
- Valmiin liiketoimintakonseptin: saat käyttöösi toimivan liiketoimintamallin, jonka avulla voit keskittyä liiketoimintasi kasvattamiseen. GROOMin bisnesmalli on todistetusti kannattava.
- Kattavan tuen & koulutuksen: tarjoamme tukea mm. koulutuksen, markkinoinnin ja operatiivisen toiminnan osalta. Lisäksi ketju tarjoaa GROOM Partureille säännöllistä teknistä koulutusta, jota saat hyödyntää niin omaan kuin liikkeesi partureiden tarpeeseen.
- Järjestelmät: kassa-, ajanvaraus- ja toiminnanohjausjärjestelmä sekä järjestelmätuen.
- Houkuttelevat ostoedut: ketjun neuvottelemat ostoedut eri toimittajilta.
- Maltillisen alkuinvestoinnin: alkuinvestointi on n. 50 000€.
- Mahdollisuus toiminnan kasvattamiseen: mikäli hoidat ensimmäisen liikkeesi hyvin, on sinulla mahdollisuus avata useampia liikkeitä. Aloitetaan kuitenkin yhdestä.
Millaista henkilöä etsimme?
- Intohimoa parturointia kohtaan: Hiusalan koulutus, työkokemus ja tuntemus on tässä tehtävässä välttämättömyys.
- Proaktiivista työskentelyotetta: Innostut ihmisten parissa työskentelystä ja olet kiinnostunut liiketoiminnan kehittämisestä.
- Sitoutumista laatuun ja hyvään asiakaspalveluun: Arvostat korkeatasoista palvelua ja haluat tarjota asiakkaille parasta. Ymmärrät, että jokainen asiakas on tärkeä.
- Taloudellisia valmiuksia: Franchiseyrittäjyys vaatii jonkin verran alkuinvestointeja, joten alkupääoma on välttämätön.

Millaista on franchising-yrittäjyys GROOMilla?
Kiinnostuitko?
Oletko kiinnostunut liittymään osaksi menestyvää ja kehittyvää parturiketjua, joka tunnetaan laadukkaista palveluista ja ammattitaitoisista partureista? Nyt sinulla on mahdollisuus ryhtyä franchising -yrittäjäksi GROOMiin ja tulla osaksi Suomen vanhinta parturiketjua, joka panostaa laatuun, asiakkaiden tyytyväisyyteen ja tiiviiseen yhteishenkeen.
Lähetä hakemuksesi suoraan Sami Heinolle sähköpostitse: sami@groom.fi, jossa avaat aiempaa kokemustasi hiusalan parista ja kerrot miksi haluaisit hypätä franchising-yrittäjäksi juuri GROOMin matkaan?
Mikäli jokin asia jäi mietityttämään, ole rohkeasti yhteydessä ja pyydä lisätietoja!
Nina Winberg
Operations Manager
nina@groom.fi
Kuvat





