GROOMin Tarina

Olisi hienoa sanoa, että parturointi tuli meille jo äidinmaidossa tai isoisoisämme oli jo aikanaan parturi. Tai että vaellessamme Sumatran viidakossa ja oltuamme viikon mehupaastolla, saimme ajatuksen perustaa miehille parturiliikkeen. Ei, kaikki tapahtui loppupeleissä aika sattumalta.

Miten parturiliike syntyi (vahingossa)

Vuoden 2005 alussa perheeseemme syntyi esikoisprinsessamme, ja samaan aikaan tein agenttihommia parturi-kampaamoalalla. Yksi salkussani olleista tuotteista oli miesten tuotesarja nimeltä American Crew, johon ihastuin heti. Valitettavasti olin ilmeisesti ainoa, sillä myynti ei tehnyt läpimurtoa.

Eräänä päivänä Helsingin keskustassa näin vanhan parturiliikkeen ikkunassa lapun, jossa kerrottiin liikkeen irtaimiston olevan myynnissä. Sisällä oli pari vanhaa Belmont-parturituolia, jotka vetivät minua puoleensa. Soitin myyjälle ja kerroin olevani kiinnostunut ostamaan tuolin. Myyjä kuitenkin kertoi haluavansa eroon koko kalustosta ja pyysi tarjousta koko irtaimistosta.

Koska perheeseemme oli juuri tullut lisäystä, viimeinen asia, mitä tarvitsin, oli lisää romuja ja stressiä. Tein naurettavan pienen tarjouksen, jotta voisin perääntyä tilanteesta tyylikkäästi. Yllätyksekseni myyjä hyväksyi tarjouksen! Sydämeni jätti pari lyöntiä välistä, kuten se teki myöhemmin, kun kuulin ultrassa sanat: ”Onneksi olkoon! Te saatte kaksoset.”

Koska kauppojen peruminen ei ollut vaihtoehto, ainoa suunta oli eteenpäin. Soitin vaimolleni, perheemme järjen äänelle, ja varovasti kysyin: ”Arvaas mitä ostin?” ”Auton, vanteet, en mä tiedä…” hän vastasi. ”Parturiliikkeen irtaimiston!” ilmoitin ponnekkaasti. Seurasi ikuisuudelta tuntuva hiljaisuus. Lopulta hän kysyi: ”Mitä aiot tehdä niillä ja mihin aiot ne laittaa?” Hyvä kysymys, sillä 44 neliön kaksiossamme ei ollut tilaa edes prinsessamme pehmoleluille, saati parturiliikkeen irtaimistolle.

Istuin autossani miettien, mitä tehdä. Sitten mieleeni juolahti: Mitä jos perustaisimme parturiliikkeen? Meillä oli jo irtaimisto, miesten tuotesarja ja hyvät suhteet sen myyjään. Seuraavana päivänä allekirjoitimme vuokrasopimuksen tilaan, jossa parturiliike oli aiemmin toiminut. Ajankohta ei ollut paras mahdollinen – perheeseemme oli juuri syntynyt lapsi, vaimoni oli kotona hänen kanssaan, ja minulla oli vain provisiotyö. Mutta ei auttanut muu kuin alkaa suunnitella.

Ongelma

Vuonna 2005 parturi-kampaamoalalla ei tuntunut olevan yhtäkään paikkaa, joka olisi tosissaan panostanut miesten palveluihin ja tuotteisiin. Miehenä oli helpompi saada VR:ltä veturi lainaksi kuin hyvä hiustenleikkaus, miesten tarpeisiin suunniteltu hiustuote tai miehille räätälöityä palvelua. Alalla vallitsi vahva uskomus, että vain naisten palveluilla ja tuotteilla voisi pärjätä. Miehet olivat vain kiva lisä, tai joillekin jopa ongelma. Tästä syystä perinteiset parturipalvelut, kuten parranajo, uhkasivat kuolla sukupuuttoon.

Ratkaisu

Päätimme perustaa parturiliikkeen, joka ratkaisisi kaikki nämä ongelmat. Liikkeen, joka ei olisi pelkästään parturiliike, vaan myös elämäntapa: se tarjoaisi asiakkailleen erinomaista palvelua, tietoa, elämyksiä ja tietenkin maskuliinisia leikkauksia. Unohtamatta rentoutta ja huumoria. Liikeideamme oli paketoida perinteiset parturipalvelut modernille miehelle – palvelut, jotka ovat helposti ja nopeasti saatavilla, kuitenkaan tinkimättä asiakaspalvelusta tai laadusta. Halusimme palvella miehiä ja tehdä heistä komeampia!

Miten?

Helppo ja nopea pääsy parturiin!

Tarjosimme useita eri tapoja päästä parturiin – nettiajanvaraus, ajanvaraus soittamalla tai saapuminen ilman ajanvarausta. Ei turhaa jonottelua, ja jokainen voi valita itselleen sopivimman tavan käydä parturissa.

Miehille suunniteltu palvelukonsepti!

Suoraviivainen miehille suunniteltu palvelukonsepti helpottaa asiakkaiden käyntiä parturissa. Ei turhia välivaiheita tai kysymyksiä, jotka voisivat tuntua hankalilta tai kiusallisilta. Erinomaista palvelua, rennolla jutustellulla tai ilman.

Maskuliiniset liikkeet ja persoonalliset parturit

Nämä erottaisivat meidät muista alan toimijoista. Vuonna 2005 alan kaikki liikkeet tuntuivat muistuttavan toisiaan. Alusta asti halusimme olla oman näköinen brändi. Parturimme olisivat artisteja ja olisimme yhdessä bändi nimeltä GROOM.

Panostus koulutukseen ja korkeaan tekniseen osaamiseen

Panostaminen koulutukseen varmistaisi ammattitaitoiset parturit ja tasalaatuiset työt. Jatkuva kehittyminen myös nostaisi työmotivaatiota. Alussa koulutuksen löytäminen oli haaste, koska parturipuoli oli hiipumassa. Nykyään olemme edelläkävijä ja koulutamme myös muita alan ammattilaisia.

Erinomainen rento palvelu!

Hyvällä ja rennolla palvelulla varmistamme, että jokaiselle asiakkaalle jää positiivinen muistijälki.

Kaikesta edellä mainitusta syntyy GROOM Experience!

 


Loppukaneetti

GROOM on rakennettu huumorilla, uteliaisuudella, intohimolla ja rakkaudesta lajiin – ei koskaan pelkästään rahasta!

Meitä GROOMilaisia yhdistävät samat arvot ja halu tehdä tätä hienoa ja yhtä vanhimmista käsityö- ja asiakaspalveluammateista.

GROOMia ei ole luonut yksi tai kaksi ihmistä, vaan mukana on ollut iso joukko. Partureiden lisäksi mukana on ollut sähkömiehiä, putkimiehiä, graafikoita, reppureita, tuttuja, ystäviä ja perheenjäseniä. Unohtamatta tietenkään asiakkaitamme ja fanejamme, jotka ovat olleet mukana kehittämässä ja tukemassa toimintaamme jo vuosia. Iso kiitos ja nöyrä kumarrus jokaiselle teistä – ilman teitä ei olisi meitä.

Uskomme, että tulevaisuudessa yhä useampi mies haluaa näyttää ja tuoksua hyvältä, kunhan on palveluita ja paikkoja, joissa heitä palvellaan miehinä. Jokaisella miehellä tulisi olla oikeus näihin asioihin, ja niin kauan kuin yksikin mies jää näistä vaille, meillä on töitä tehtävänä.

Tervetuloa GROOM Parturiin!

– Sami


 

Siirry takaisin sivun alkuun