Miksi parturikäynnillä kannattaa kuluttaa ahteria hieman pidempään.
Mikäli jaksat uhrata muutaman minuutin elämästäsi, kerron minkä takia sinunkin kannattaisi antaa parturille enemmän aikaa parturoida. Samalla ajattelin avata omia ajatuksiani liittyen parturointiin ja kertoa myös meidän GROOM Way palvelukonseptista.
Pain in the ass
Osalle miehistä parturissa käynti on varmasti hieman verrattavissa hammaslääkärikäyntiin. Eli pakollinen paha, kunnon pain in the ass. Vähän väliä pitää olla otsatukkaa lyhentämässä, ettei se putoa silmille tai sivuja siistimässä ettei pää näytä mikrofonilta. Yleensä itse tätä ei edes huomaa tai siihen ei kiinnitä huomiota ennen kuin puoliso, työkaverit tai äiti rupeaa huomauttelemaan asiasta ja lopulta lähes väkisin joko varaa ajan puolestamme tai pakottaa meidät tulemaan parturiin.
Kun vihdoin on saanut aikaiseksi mennä parturiin, käynti on yleensä kaikkea muuta kuin mieltä ylentävä. Odottelua, piinaavia kysymyksiä, vaikea selittää mitä tahtoo, kiusallista hiljaisuutta tai parturin loputonta lörpöttelyä omista asioistaan, tuotteiden tyrkyttämistä ja lopulta lopputulos joka näyttää siltä, että pakko taas vetää ainakin kaksi viikkoa hattu päässä ettei duunikaverit hauku pystyyn. Kahden viikon jälkeen tukka näyttääkin taas siltä, että olet yksi Jackson Fiven jäsenistä.
GROOM Way palvelukonsepti
Tälläistä omakin elämäni oli ennen kuin itse eksyin parturialalle. Tajusin, että asioiden ei tarvitse olla näin. Voisimme lisätä asioita, jotka helpottavat asiakkaidemme elämää ja vähentää asioita, jotka tekevät parturikäynnistä kiusallista ja hankalaa.
Heti alusta lähtien missioni on ollut tarjota parturipalveluita mahdollisimman laadukkaasti ja helposti. Tajusin, että nopeus työskentelyssä tarkoittaa virheiden määrän kasvua, asiakaspalvelun heikentymistä ja partureiden loppuun palamista. Halusin tarjota laadukasta parturikokemusta hyvällä asiakaspalvelulla vaikka samaan aikaan tiesin, että moni mies ei halua pitkiä aikoja istua parturipenkissä. Katsoin, että joutuisimme tekemään kompromissin käytetyn ajan suhteen. Käyttäisimme hieman enemmän aikaa, mutta antaisimme paljon enemmän.
Meillä helppous tarkoittaa mahdollisuutta varata aika helppokäyttöisen nettiajanvarauksemme kautta tai puhelimitse. Mahdollisuuksien mukaan otamme asiakkaita myös ovelta ilman ajanvarausta. Ajanvarauksella asiakkaidemme ei tarvitse istua pitkiä aikoja odottaen parturiin pääsyä. Asiakas tietää tarkkaan milloin hänen tulee saapua paikalle ja milloin pääsee lähtemään. Reaaliaikainen varauskalenterimme helpottaa myös ilman ajanvarausta tulevia asiakkaita. Pystymme nopeasti katsomaan useamman liikkeen tilanteen ja varata seuraavan parturiajan lähimmästä GROOM Parturit -liikkeestä.
Helppoutta lisäsimme miehille suunnatulla GROOM Way palvelukonseptilla ja konsultaatiolla, joka vähentää vaivautuneisuutta ja helpottaa sekä asiakasta että parturia pääsemään parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen. Tavoitteemme on, että jokainen asiakkaamme lähtee liikkeestämme ulos komeampana, miehekkäämpänä ja kohotetulla itsetunnolla!
Mihin sitä aikaa sitten menee?
Lisätyn ajan käytämme pesuun ja pesupaikalla tapahtuvaan miellyttävään hierontaan, jonka tarjoamme jokaiselle asiakkaallemme heti palveluun tultaessa. Tarjoamme myös kahvia tai muita virvokkeita sekä lehdet. Käytämme tarvittavan ajan myös konsultaatioon, jotta ymmärtäisimme asiakasta ja hän meitä. Näin meillä on todennäköisimmin sama suunta mihin edetä.
Suurimman osan ajasta käytämme itse hiustenleikkaukseen. Nykyajan mies on sen verran kiireinen, että vaikka saisimme parturikäynnin kuinka mukavaksi tahansa, on silti paljon muita asioita mitä mies tekee mieluummin. Hiustenleikkauksen tulisi olla siis sellainen mikä pysyisi mahdollisimman pitkään siistinä. GROOM Parturit on koulutettu tekemään hiustenleikkauksia, jotka ovat ajattomia, miehekkäitä ja jotka pysyvät mahdollisimman pitkään siistinä. Teemme tämän suosittelemalla asiakkaalle sopivia hiustyylejä ja hakemalla leikkauksiin kulmikkuutta, joka lisää leikkauksen maskuliinisuutta. Häivytämme sivuja ja rajoja, jolla saamme pidennettyä käyntiväliä. Emme leikkaa pelkästään muotoilusaksilla, jotta jäljestä tulisi tasaisempi ja leikkaukseen ei jäisi epätasaisuuksia, jotka ”sojottaa” parin viikon päästä sinne tänne. Teemme hiustenleikkauksiin myös rakennetta ja tukea, joka auttaa asiakasta muotoilemaan omia hiuksiaan. Otamme huomioon leikkauksessa asiakkaalla olevat pyörteet hiuksissa ja hiusrajoilla sekä muotoilemme niskan, pulisongit, viikset ja parran miehekkäästi.
Tietysti käytämme aikaa myös rentoon jutusteluun, mikä mielestäni kuuluu ehdottomasti parturikulttuuriin. Parturi on aina ollut paikka missä on tavattu ystäviä, verkostoiduttu, haettu parisuhdeneuvoja, tultu stressiä pakoon, tehty suuria päätöksiä ja koettu ikimuistoisia hetkiä yksin tai yhdessä esim. oman pojan kanssa. Näihin pitää olla aikaa, jotta asiakkaille tulee rento ja hyvä fiilis. Asiakkaat eivät saisi tuntea kiirettä ja sitä, että heidät heitetään pois seuraavan asiakkaan alta.
Aikaa varaamme myös siihen, että voimme muotoilla ja viimeistellä asiakkaan hiukset viimeisen päälle ja samalla kertoa kuinka hän pärjää hiusmallin kanssa mahdollisimman pitkälle. Mikäli asiakkaalla on kysymyksiä tuotteista, meillä on aina aikaa kertoa ja neuvoa mitä hänen tulisi käyttää esim. hiuspohjaongelmiinsa.
Lopuksi rahastamme ja ehdotamme asiakkaalle uuden ajan varausta noin neljän viikon päähän, joka helpottaa asiakasta pysymään koko ajan siistinä ja huoliteltuna. Mikäli asiakas on varannut ajan ajanvarausjärjestelmämme kautta, muistuttaa järjestelmä myös asiakasta tulemaan parturiin säännöllisin väliajoin.
Tämän kaiken edellä mainitun suoritamme niin, että asiakkaalla on miellyttävä olla koko palvelun ajan ja ettei asiakkaalle tule missään vaiheessa olo kuin hän olisi robotin palveltavana liukuhihnalla.
Tyytyväisyystakuu
Mikäli ryppyjä rakkauteen kaikesta huolimatta tulee, päätin antaa kaikille töillemme tyytyväisyystakuun. Jos asiakas jostain syystä ei ole tyytyväinen hiustenleikkaukseen hän on oikeutettu korjauskäyntiin missä tahansa liikkeistämme viikon sisällä. Mikäli sekään ei tyydytä asiakasta, annamme luonnollisesti hänen rahansa takaisin. Komeaksi tai rahat takaisin!
Loppupeleissä asiakas aina päättää
En sano, etteikö 15min hiustenleikkaus voi olla hyvä. Varmasti voi olla ja riippuu pitkälti siitä mitä asiakas haluaa ja hakee. Kuitenkin omasta mielestäni 15min on liian lyhyt aika tehdäksemme kaikki edellä mainitut asiat mahdollisimman hyvin. Jopa 30min on välillä liian lyhyt jos asiakas haluaakin suurempaa muutosta tai edellisestä käynnistä on reippaasti yli kaksi kuukautta aikaa. Näitä asiakkaita varten meillä on Special -hiustenleikkaus (45min). Mutta kuten edellä jo mainitsin, 30min on hyvä kompromissi minkä olemme tehneet itsemme ja asiakkaidemme välillä.
Toivotan kaikille erittäin mukavia parturikokemuksia, kesti ne sitten 15min tai 30min tai pidempään.
Kiitos kun jaksoit lukea loppuun asti. Mielelläni näkisin sinutkin meidän parturipenkissä.
Tervetuloa parturiin!
Sami Heino
Omistaja
GROOM Parturit
sami@groom.fi
#groomparturit #komeakokemus